Saturday, March 26, 2011

Apam Dot Dot

apam yg tengah fofular seantero malaya .. resipi amik kt myresipi.com @ lyne .. tp resipi terdahulu dari lilyvalley @ apam comel berinti kelapa .. cuma diolah oleh lyne menjadi dot dot .. tp ianya adalah resipi yg sama jer .. komen rsyad masa tgk apam nih .. cantik nya !!! dia makan sebiji ..ermmm sedap nya mama .. hehe bukannya dia tk pernah makan cuma mama nya jer yg tk selalu buat .. berpinau gak mata tgk dot dot nih .. camaner ler k.am flora yg sll dok bertapa ngan apam dot2 nih .. respect tul.. oh ya inti k.yati letak inti coklat ..


Apam Dot DOt
http://www.myresipi.com/top/detail/12445
http://www.myresipi.com/top/detail/2335
Bahan-bahan ( 45 biji Cup Sederhana Besar )

3 biji telur
275 gm tepung gandum (guna self rising flour)
200 gm gula halus (k.yati kurangkan pada 160gm)
150gm susu segar (fresh milk) . Boleh juga ganti dgn susu sejat
3 sudu teh baking powder (tk letak)
1 sudu teh ovallete
Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
Pewarna & Esen Vanilla

Cara-cara

1. Masukkan kesemua bahan ke dalam bekas dan putarkan dalam kelajuan tinggi selama 6-8 minit
2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa
3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang. 5.. Saya guna acuan tart , kawan saya guna acuan apam..boleh je mana2..asalkan berlapik
6. Picitkan blueberry filling secukupnya
7. Picitkan lagi adunan sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan
8. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit
9. Jangan buka api besar semasa mengukus. Nanti merekah
10. Boleh tukar filling (inti) apam ni dengan inti pilihan contoh : sekaya, strawberry, jem, peanut butter, coklat, orange filling dan apa2 yg anda suka.
11.Selamat Mencuba

Posted by Picasa

5 comments:

  1. wow cantiknya....nanti nak cuba gak lah..

    ReplyDelete
  2. Salam kak Yatie..
    Gebu2xnye apam akak .. cantik2 pulak tu..

    ReplyDelete
  3. salam Yatie...cantiknya apam tuh...menarik dan ngam jek kombinasi kaler tuh...

    ReplyDelete