Wednesday, February 23, 2011

Roti Boy @ Mexican Bun

minggu meroti sedunia .. terlebih rajin pulak nk meroti minggu ni (dapat aura dari k.zah ler nih) tp nasi tak der pulak den bertanak minggu nih ..hehe , ari nih buat roti specially utk hb lak ..last time special utk rsyad .. cam biasa ler satu doh adunan wat 3 serangkai .. bun sardin 7 pcs (selagi tk habis inti sardin asyik dok mkn karipap ngan bun sardin ler org rumah nih), donut 8 pcs (yg nih mmg sekali round jer dh habis) dan kali nih wat lain skit mexican bun 9 pcs ..dh lama rasanya hb tk makan roti yg k.yati buat , so nk tunjuk skil kt dia ler nih.. sib baik skil masih lagi power ..haha perasan jap ..

cam biasa ler k.yati kalu wat roti mmg akan peram more then 1 1/2 hours, depends berapa kembang roti tuh yg k.yati nk dan berkenan (agak2 dah berkenan tahap pengembangan roti tuh baru ler di bakar) dan pernah sekali peram sampai 4 hours sbb pegi merayap ke supamarket ..kuikuikui.. resipi roti ni mmg guna resipi asas roti yg selalu digunakan .. dan kalu kawan2 mintak ajar wat roti pun mmg guna resipi yg sama .. mmg lembut dan gebusss tahap jingga .. hahaha ..

bun nih k.yati guna resipi topping dan inti dari DianaA@myresipi.com .. utk roti guna resipi lain ..

Roti Boy (Mexican Bun)

DianaA@myresipi.com


Bahan-bahan ( 17 biji )

# Bahan untuk Inti #

100 gram mentega bergaram, dilembutkan
1/4 sudu teh esen vanilla
35 gram gula perang

# Bahan untuk Topping #

100 gram mentega, dilembutkan
80 gram gula aising, diayak
2 biji telur, dipukul sedikit
3 sudu makan NESCAFE dicampurkan dengan 2 sudu besar air
secubit serbuk kayu manis, boleh dicampur kedalam esen kopi
100 gram tepung serbaguna, diayak

# Bahan untuk Doh Manis #

500 gram tepung roti, diayak
20 gram tepung susu, diayak
75 gram gula kaster
1 sudu teh) garam
1 1/2 sudu teh yis segera
1 biji telur, dipukul sedikit
270 gram (270 ml) air atau susu segar (kalau sudah menggunakan susu tepung jangan guna susu tapi gunakan air)
60 gram mentega, dilembutkan

Cara-cara
Cara untuk Intinya Pukul mentega dalam mixer pada kelajuan sederhana selama 3 minit. Masukkan esen vanilla dan gula perang dan pukul hingga sebati. Tuangkan adunan kedalam mangkuk dan bekukan dalam peti sejuk. Bahagikan adunan inti kepada 10 gram dan bulatkan dan simpan dalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.

Cara untuk Topping Pukul mentega dan gula aising pada kelajuan sederhana selama 5 minit sehingga adunan ringan dan gebu. Masukkan telur sedikit demi sedikit. Masukkan esen kopi. Masukkan tepung dan putar pada kelajuan perlahan sehingga semuanya sebati. Masukkan kedalam piping bag dan sejukkan dalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.

Cara untuk Doh Manis Campurkan tepung yang telah diayak, gula kaster dan garam didalam mixer dan putar pada kelajuan perlahan selama 1 minit. Masukkan yis, telur dan air. Putar selama 1 minit pada kelajuan perlahan dan kemudian pada kelajuan sederhana selama 8 minit. Masukkan butter dan gaul hingga sebati selama 5 minit pada kelajuan sederhana sehingga adunan roti menjadi lembut dan licin. Kemudian bulatkan adunan setiap bahagian 55 gram (boleh dapat 17 bahagian). Bentukkan bulat. Tutup dengan kain lembab dan biarkan selama 10 minit.

Cara untuk membuat Roti Boy Menggunakan telapak tangan leperkan adunan roti. Letakkan inti ditangan dan tutup dan kemaskan (mesti tutup betul kalau tidak sewaktu membakar inti akan terkeluar dan cair). Bentukkan bulat dan letakkan atas loyang pembakar yang telah disapu mentega. Ulangi untuk bulatan roti yang lain. Letakkan roti pada jarak 7.5cm diatas loyang pembakar. Ketepikan untuk diperap selama 45 minit didalam suhu suam. Pipe toppping diatas roti bentuk spiral (bulat-bulat) bermula dari tengah. Bakar pada suhu 170 darjah C selama 15-20 minit atau sehingga roti menjadi kuning.

note : k.yati tambah masa membakar lagi 15 minit utk mendapatkan topping yg garing dan rangup, kalu ikut pada masa yg resipi bagi topping tuh masih lagi basah dan meleki . Nescafe hanya guna 3 sudu kecil.

Posted by Picasa

4 comments:

  1. lembutnya nampak roti akak tu..tp time diet2 nih malas beno nak meroti..kang meroti mesti terbabas diet nih yg dah sedia terbabas jek..huwaaa

    ReplyDelete
  2. roti ni satu masa dulu mmg famous....sedap makan waktu panas...

    ReplyDelete
  3. wahhh..cantiknya..
    trasa nak buat jugak la..

    ReplyDelete
  4. haSue .. k.yati pun mmg terbabas jer kalu tgk roti , laju jer tgn amik tk kt mulut ..huhu

    wanieyra .. mmg sedapkan roti nih wani ..

    izahdaut .. buat jgn tk buat ..jimat pun jimat kalu wat sendiri ..hehe

    ReplyDelete